Kannhalning

Goddagens!
 
För tillfället befinner jag mig strax utanför Panama, imorgon eftermiddag anländer vi till hamnen i Manzanillo och på lördag börjar vår transit genom Panamakanalen! Vi är lite försenade då vi har problem med våran huvudmaskin som gör att vi får köra på 6 cylindrar istället för 7, vilket reducerat vår hastighet en hel del.
 
I början av månaden gjorde vi en "Piston overhaul", kolvhalning, kannhalning - kärt barn har många namn. Att överhala en kolv på en tvärstyckare är något jag velat göra sen den dag hag fick reda på att sånt fanns, och nu var det äntligen dags!
 
Här kommer en bildbomb!
 
1. Topplock lyfts..
2. ..och forslas iväg
3. Packningar och o-ringar tas bort, torkas rent
4. Kolven börjar lyftas och lyftverktyg monteras på kolvstången
5. Kolven är för lång för att lyftas vertikalt ur fodret, får lyftas diagonalt
6. Eddi fäster platpåse så att läckande olja fångas upp
7. Kolven förs ner genom durken för att komma i bättre arbetshöjd.
8. Raymond gör rent nere i cylinderfodret
9. Nya kolven ska i
10. Bildbevis på att överhalning ägt rum
11. Stuffing boxen fästs underifrån
12. På med topplocket igen
 
 

Kommentarer
Postat av: anonym

Måste vara varmt och skönt där nere i maskinrummet eller hur?

Svar: Just den dagen hade vi 36 grader, vilket var högsta dittills, men sen vi lämnade Baltimore o åkte mot Panama har vi haft 38-40 grader varje dag :P
Madde

2014-07-12 @ 17:24:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback